door Rosana KooymansEnglish PreviewZoals veel andere fansites was SNW ook uitgenodigd om het Sims 3 Ambities evenement bij het kantoor van EA in Nederland bij te wonen. Natuurlijk zijn we gegaan, ondanks de lange reistijd van 2 a 3 uur. EA heeft de fansites in twee groepen moeten verdelen. Gelukkig kregen hierdoor meer mensen de kans om te spelen in plaats van een computer te moeten delen. Mijn goede vriendin Mogway wilde ook graag komen, maar moest helaas werken en kon geen vrij krijgen. Daarom schrijf ik deze preview voor ons beiden. Het is min of meer mijn preview, maar
DMS2C heeft toestemming deze ook te plaatsen. Een kleine waarschuwing vooraf; ik had maar 2.5 uur om te spelen, we mochten geen foto's van het spel maken, en wat ik schrijf is mijn eigen ervaring met het spel. Feiten en ook mijn mening. Ik ben kritisch en zal zowel het positieve als het negatieve uitlichten. Ondanks dat raad ik aan dat je het spel zelf koopt om te ervaren hoe het is.
Zoals je misschien al wist, gaat Sims 3 Ambities vooral over beroepen. Niet de normale soort die we al kennen van The Sims, De Sims 2 and nu De Sims 3. Nee, in dit pakket hebben je Sims de kans om een beroep te nemen waar je ze zelfs aan het werk ziet. De bestaande carrières worden niet aangepast door deze uitbreiding. En voor de duidelijkheid, deze uitbreiding is niet gelijk aan De Sims 2 Gaan het Maken. Er zijn zeker wel overeenkomsten tussen De Sims 2 Gaan het Maken en De Sims 3 Ambities.
Vanwege de vele keuzes en de beperkte tijd om te spelen, heb ik me vooral gericht op één specifieke beroep en heb wat meegekeken met anderen die de andere beroepen bekeken. Ik heb zelf gekozen om mijn Sim het beroep van beeldhouwer te geven. Dit is iets dat ze thuis kon doen. Om hier daadwerkelijk een beroep van te maken moest ze naar het gemeentehuis en zichzelf als zelfstandige registreren. Om beelden te maken, moet je een beeldhouwwerkstation van de Studeerkamersectie in Bouwmodus kopen. Er is daar een stel nieuwe objecten te vinden, zoals tatoeage-stoelen, brandweerpaal, werkbank voor schroot, tekentafels en nog veel meer.
Anyway. Ik liet mijn Sim gelijk aan de beelden beginnen. De eerste optie was om met klei te werken. Als je vaardigheid in Beeldhouwen verbetert, krijg je meer opties. Op een gegeven moment maakte mijn Sim verbazingwekkend genoeg een eetkamerstoel en barkruk van klei. Knap werk, zeker als je bedenkt dat ze er net zo uitzagen als de houten varianten die je in de catalogus kunt kopen ;-) Je Sim kan de gemaakte voorwerpen verkopen voor geld, of ze thuis etaleren. Er is ook een optie om de voorwerpen een naam te geven, maar dat hoeft niet. Het spel verzint ook zelf willekeurige grappige namen zoals "kauwgom onder je schoen."
Na een tijdje kreeg mijn Sim de optie om met hout te werken, vervolgens ijs en uiteindelijk steen. Met een betere vaardigheid krijg je ook de optie om een sculptuur van een Sim te maken. Die Sim moet wel op hetzelfde kavel aanwezig zijn. Dit kan een uitdaging zijn als je een sculptuur van iemand moet maken waar je niet mee bevriend bent en die ook meestal werkt. Uiteindelijk lukte het me wel maar toen trok de techneut van EA per ongeluk aan een kabeltje (of drukte op een knopje) waardoor de stroom even uitviel, en daarmee natuurlijk ook de computers. Ik verloor m'n voortgang maar dat was niet erg, omdat mijn Sim al niveau 10 had gehaald voor de vaardigheid. Zodra je dit haalt krijg je een certificaat hiervoor als bewijs. Ik heb veel gezien dat mijn Sim met haar werk als beeldhouwer kon doen en tot nu toe vind ik het erg leuk.
Ik heb ook kort geprobeerd om tatoeages te zetten bij vrienden. Volgens mij vinden vreemden het minder leuk, maar dat heb ik nog niet geprobeerd! Misschien is dat iets dat je zelf moet proberen! Kijken wat er gebeurt... Het zetten van tatoeages is erg tof. Je Sim begint met het zetten van een tatoeage op de arm van de ander, en vervolgens komen de opties voor de tatoeage tevoorschijn. Je kiest een plaatje om op armen, benen, rug enzovoorts te zetten, eventueel in meerdere lagen! Heel cool. Meer dan dat heb ik er echter niet van gezien, omdat ik te weinig tijd had.
Mijn vriend, ChEeTaH, was ook op het evenement namens The Sims Zone. Hij had zijn eigen computer en probeerde het Uitvindersberoep uit. Uiteraard was ik vooral bezig met mijn eigen Sim, maar zo nu en dan liet ChEeTaH me wat zien (of ik hoorde hem lachen omdat er iets leuks gebeurde). De uitvinder kan door de tijd reizen met zijn tijdmachine. Hij kan ook dingen opblazen. Dit klinkt echt als een beroep wat ik wil proberen als ik Ambities in mijn handen krijg! Een andere speler, Jimmy van SmartSim, heeft ook meerdere beroepen getest. Twee van zijn Sims maakten een baby in de tijdmachine. Uiteindelijk kwam hun zoon door de tijdmachine naar huis. Dat is grappig! Beeld je maar eens in welke verhalen spelers kunnen verzinnen met deze optie. Oh trouwens, de O jaa! interactie is dus mogelijk in de tijdmachine!
Uitvinders kunnen ook robots maken. Een beetje zoals Servo. Ik heb er niet genoeg mee gespeeld om te zien wat de robot kan, maar hij is eigenlijk net als een normale Sim, met zijn avatar tussen de rest van de Sims. Hij kan vriendelijk en romantisch met andere Sims omgaan. Ik geloof alleen niet dat voortplanten een optie is voor Robots.
Andere beroepen waar je uit kunt kiezen zijn Stylist, Architect, Spokenjager, Brandweer, Dokter, Privé-detective en Tattoo artiest. Allemaal bieden ze leuke werkervaringen. De meeste hiervan hebben vaste uren zoals de gebruikelijke carriëres, behalve de beroepen (zoals beeldhouwen) die je thuis uitvoert. Elke beroep komt met zijn eigen kansen om bonussen te verdienen. Ik heb kansen gehad waar ik een financiëlle bonus kreeg, maar ook een waarbij de relatie met een andere Sim verbeterde na het voltooien ervan.
Even over de buurt. Er is een nieuwe buurt die Twinbrook heet. Het is een prachtige buurt. Er zijn geweldige kavels en natuurlijk nieuwe families. Er is ook een moeras! Ziet er best eng uit. Maar het past goed bij de spokenjager!
Iets grappigs dat me opviel tijdens het spel waren de wasmachines! Sims kunnen nu de was doen. Hoewel ik deze optie niet mis in mijn spel vind ik het wel grappig. Ik heb het niet goed genoeg uitgeplozen om je er alles over te vertellen, maar ik heb wel stapels vuile was zien verschijnen in kamers, in een huis van een familie met wasmachines. Ik denk dus dat de was zich dus alleen opstapelt als je een wasmachine koopt. Ik heb een andere familie zonder wasmachine gespeeld en zag daar nooit stapels was. Je kunt de kleren wassen. Daarna droog je de kleren in een droger of aan de waslijn! Er zijn ook veel decoratieve items om op of rondom de wasmachines te zetten.
Ik heb ook nieuwe items gezien in de bouwmodus, zoals deuren, ramen en pilaren. Je kunt nu de breedte van de pilaren aanpassen met de interface. Er zijn 3 groottes en niet alle pilaren hebben alle groottes. Er zijn ook nieuwe muren en vloeren, en mooie bomen.
Ik vind een de nieuwe moderne meubels ook erg mooi. De decoratie-afdeling is ook uitgebreid met veel schilderijen. Ik heb een geweldige Harley-motor gezien! Ik vond dat best cool. Onder het nieuwe speelgoed in de kinderafdeling zat onder andere een muziekdoos, een auto, een soort baktafel en ruimtespeelgoed. Ik ben nieuwsgierig naar wat kinderen hiermee kunnen.
Oh, en ik ben gek op sommige nieuwe patronen. Nu we het toch over patronen hebben, er komt een nieuw "Create a Pattern" programma waarmee je eenvoudig eigen patronen kunt maken. We zullen er hier binnenkort meer over vertellen, maar niet in dit artikel, omdat het programma niet tijdens het evenement beschikbaar was.
Het Maak een Sim gedeelte is ook flink uitgebreid met nieuwe items; kleding en haar. Ik heb niet alle leeftijden bekeken, omdat ik me vooral op de gameplay wou richten deze keer. Ik heb nieuwe karaktereigenschappen gezien. Mijn Sim had bijvoorbeeld een beeldhouwer eigenschap, waarmee het makkelijker en leuker voor haar was om te gaan beeldhouwen.
Het feit dat dit artikel zo kort is komt vooral omdat ik me op één beroep heb gericht. Ik had graag meer tijd gehad om de andere beroepen ook uit te proberen. Nog maar twee weken totdat Ambities uit is. Zorg dat je hem aanschaft! Als ik het moet vergelijken met Wereldavonturen, dan zou ik zeker weten de voorkeur geven aan Ambities, omdat het iets is dat je bij al je Sims kunt gebruiken. Ik vond Wereldavonturen ook leuk. Het is alleen niet echt mogelijk om al mijn Sims aan het reizen en de avonturen te zetten. Ik zie mezelf veel meer met Ambities spelen. Ik ben heel positief over deze uitbreiding en kan niet wachten tot ik hem in m'n handen heb. Waarschijnlijk schrijf ik er zelfs een review voor als ik hem eenmaal heb!
Ik wil graag EA bedanken voor de uitnodiging en om me de kans te geven om het spel voor de release te spelen. Ik heb er nu een veel beter beeld van. Ik vond het ook erg leuk om "nieuwe" gezichten uit de community te ontmoeten. Zoals Jimmy van
SmartSim en Lex, Kyta en LotsOfNothing van
Sims 3 Nieuws. Ik heb ook een paar mensen van
The Sims Resource gezien, maar alleen maar met een van hen gesproken, haar gebruikersnaam is SWW. Ik zou graag iedereen nog een keer willen ontmoeten. Het evenement was leuk.
Oh, en nog een laatste dingetje. We kregen leuke goodies aan het eind van de dag mee. Een Sims 3 muismat en een sticker. Ik weet niet zeker waar ik die laatste zal gebruiken, mijn laptops zijn er veel te klein voor hahaha. Ik hang hem denk ik aan de muur.